مپندار که تنها کربلائیان را بدان بلا آزموده اند،
وسعت صحرای کربلا به اندازه ی همه ی تاریخ است..
ای دل تو چه می کنی؟
می مانی یا می روی؟
داد از آن اختیار که ترا از حسین جدا کند.
شهید آوینی
مثل آسمانی که امشب می بارد....
و اینک باران
بر لبه ی پنجره ی احساسم می نشیند
و چشمانم را نوازش می دهد
تا شاید از لحظه های دلتنگی گذر کنم
آرام باش ،
تفکر کن ،
توکل کن
و سپس آستین ها را بالا بزن ،
آنگاه دستان خداوند را می بینی که پیش از تو دست به کار شده اند .
امام علی (ع).
سلطه گری را گفتند چه خوری ؟
گفت :
گوشت ملت
گفتند ، چه نوشی ؟
گفت :
خون ملت
گفتند ، چه پوشی ؟
گفت :
پوست ملت
گفتند اینها را از چه راهی به دست می آوری ؟
گفت :
از جهل مردمان
گفتند از جهل چگونه نگهداری و مراقبت می کنی ؟
گفت:در جعبه طلایی تقدس
گفتند چیست محافظ آن جعبه ؟
گفت:
خرافات!! .
خواستم در روز اول محرم نامی ازحسین (ع) ببرم که البته بدون یاد من هم آنقدر بزرگ است که نگاه من در برابر عظمتش هیچ باشد .امانفسم برای خونی هست که امام حسین ویارانش به پیروی از پیامبر اکرم (ص)برای اهداف الهی داده اند تا بشریت را از مسیر منحرف شده زمان به سمت تباهی نجات دهند که این البته خواست خدایی است که به یکتایی اش ایمان داریم .
واما ما امروز نیز به پیروی از همان مکتب مدعی جامعه ای الهی ،روحانی به دنبال پیاده کردن همان احکام آزادیبخش در جامعه عزیزمان وبعد نشر ان در سرتاسر جهان بوده ا یم و البته به یاری تمام خون هایی که داده ایم خواهیم بود.
اما آیا می توان مکتبی را هدایت کرد و بر اجرای ان نظارت نکرد؟
ایا می توان خون عزیز ترین کسانمان را در راه اجرای اهداف الهی بدهیم وخموش و بی تاثیر یک گوشه نشست؟
ایا می توان نام یک انسان خدایی را یدک کشید و در برابر این همه ظلم وناعدالتی ساکت ماند؟
آیا می توان در برابر زیر پا گذاشته شدن حقوق انسانی در هر جای این کره خاکی بی توجه ماند وادعای انقلابی بودن کرد؟
آیا می توان به وضوح شاهد رشوه خواری و ربا خواری در ارگان های دولتی بود و ساکت ماند؟
آیا می توان شاهد نشر اعتیاد وابزار دسترسی به آن و پرپر شدن جوانانمان در این جامعه مدعی با مبارزه با مواد مخدر بود وخموش ماند؟
آیا می توان شاهد مرگ عزیزانمان در زیر شکنجه های ناروا به جرم آزادی بیان بود و ساکت ماند؟
آیا می توان شاهد تناقض های گفتاری کلام های حاکمان این مکتب بود وحرفی نزد؟
ایا می توان شاهد دور شدن نظام از اهداف والای انقلابمان باشیم و ساکت بمانیم؟
آیا می توان ایرانی بو د واز تحریف تاریخ چند هزار ساله وطنمان به دست اجانب وطن نما خموش ماند؟
ایا می توان حسینی بود و فقط ژست آن را گرفت ؟
در ایامی که به یاد خونخواهی حسین (ع) سیاه بر تن کرده و بر سر وصورت خود می زنیم مبادا در خونخواهی اهدف انقلابی مان خاموش وساکت و بی توجه با شیم.
نوشته شده توسط ضیافت
برای یک لحظه
برای یک زمان
برای یک نفر
شاید...
برگشت
یه دیواره، یه دیواره
که یه عمر آزگاره
اونورش همیشه بنبست
اینورش هیچی نداره
یه طرف همه سیاه و
یه طرف همه سفیدیم
این طرف ریشه نداریم
اون طرف ریشه بریدیم
اگه از دیوار خونه
چشممون جدا نمیشد
یه درخت پیر انجیر
همه چیز ما نمیشد
بسکه زندگی نکردیم
وحشت از مردن نداریم
ساعتو جلو کشیدن
وقت غم خوردن نداریم
برای اون یه وجب خاک
همه دنیامونو دادیم
ما برای بوی گندم
خیلی چیزامونو دادیم
هیشکی یادمون نداده
خنده هامونو ببینیم
این فقط درد وطن نیست
ما تو غربتم همینیم
اینور و اونور دیوار
درد ما هنوز همونه
آی شقایق ما جماعت
دردمون از خودمونه
تو همه خاطره هامون
حق دشمن مرده باده
حتی راه دشمنی رو
هیشکی یادمون نداده
یه دیواره، یه دیواره
که یه عمر آزگاره
اونورش همیشه بنبست
اینورش هیچی نداره
از عذاب این قبیله
هممون خون از هم بریدیم
حسّ همخونی نداریم
چون قبیلمونو دیدیم
ما که تو زمزمه هامون
هی به داد هم رسیدیم
یکی یادمون بیاره
کی به داد هم رسیدیم
تو هجوم این همه حرف
هر جوابی یه سقوطه
تو بگو هرچی که میخوای
من که سنگرم، سکوته
شعر از :روزبه بمانی
البته توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه در متن حدیث غدیر اختلافات کوچکی وجود دارد که به برخی از آنها در پرانتزها و گیومه ها اشاره شده است.
منابع اهل سنت
1. احمدبن محمد طبری متوفای 275 ه.ق. در کتاب {فضائل امیرالمؤمنین} به نقل سیدبن طاووس در کتاب {الیقین} صفحه 113- 125.
2. محمدبن جریر بن یزید بن خالد یبری آملی متوفای سال 310 ه.ق. صاحب تفسیرقرآن و تاریخ معروف به {تاریخ الاصم و الملوک} در کتاب {الولایة} به روایت از زید بن ارقم، به نقل زینالدین نباطی بیاضی، در {صراز المستقیم} ج1: صفحه 301 – 304.
3. علی بن محمد بن محمد واسطی شافعی، معروف به ابن المغازلی متوفای سال 483 ه.ق. در کتاب {مناقب علی بن ابیطالب} چاپ تهران 1394 ه.ق. صفحه 16 – 18، در ذکر حدیث غدیر به سند خود، از زیدبن ارقم قسمتی از آغاز خطبه را بیان کرده، و از پایان خطبه این عبارت را آورده: الا و انها لم تهلک امه قبلکم حتی ندیی (قتدنی) باهوائها و نظاهی علی نبوتها، و تقتل من قام بالقسط. ثم اخذ بید علی بن ابی طالب علیه السلام فرفعها ثم قال: من کنت مولاه . . . الی آخر خطبه
منابع شیعه
1. حافظ و واعظ شهید محمد بن فنال نیشابوری،معروف به {ابن الفارسی} متوفای سال 508 ه.ق. در کتاب {روضة الواعظین} صفحه 91 – 101 چاپ نجف اشرف 1353 ه.ق. تمام خطبه را به نقل از امام محمد باقر علیه السلام آورده است.
2. عالم ثقه و محدث فقیه احمد بن علی بن ابی طالب در کتاب {الاحتجاج علی اهل اللجاج} جلد1:صفحه 58 – 67 چاپ بیروت 1401 ه.ق.
3. جمال الدین مرتضی ابی عبدالله محمد بن حسین بن حسن رازی در {نزهة الکرام و بستان العوام} جلد1: صفحه 188 – 200. چاپ تهران 1402 ه.ق.
4. علی بن یوسف بن المطهر – برادر علامه حلی متولد سال 635 ه.ق متوفای 710 ه.ق. در کتاب {العدد القویه لدفع المخاوف الیومیهج (خ).
5. رضی الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفربن طاووس حسینی متوفای 664/ 668 ه.ق در کتاب {الیقین فی امرة امیرالمؤمنین} صفحه 113 – 125 چاپ نجف اشرف 1369 ه.ق.
6. زین الدین ابو محمد علی بن یونس عاملی نباطی بیاضی. متوفای 877 ه.ق. در کتاب {الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم} جلد1: صفحه 301 – 304 چاپ تهران 1384 ه.ق.
7. ملامحسن فیض کاشانی متوفای سال 1091 ه.ق. در کتاب {علم الیقین}جلد2: صفحه 640 – 648، چاپ تهران 1400 ه.ق.
8. و در کتاب {نفسیر صافی} جلد1: صفحه 460 – 471 چاپ تهران 1374 ه.ق.
9. سید هاشم بن سلیمان بی اسماعیل حسینی بحرانی، متوفای سال 1107 یا 1109 ه.ق. در کتاب {غایة المرام} صفحه 98 – 99، چاپ تهران 1271 ه.ق.
10. و در کتاب {البرهان فی تفسیر القرآن} جلد1: صفحه 436 – 443 چاپ تهران 1375 ه.ق.
11. مولی محمد باقر مجلسی متوفای 1111 ه.ق. در کتاب {بحار الانوار} جلد37: صفحه 201 تا 217 چاپ تهران 1380ه.ق.
12. علامه شیخ مهدی سماوی در کتاب {الامامة فی ضوء الکتاب و السنة} جلد3: صفحه 174 – 191، چاپ کویت 1399 ه.ق.
13. علم الهدی علی بن الحسین حسینی خراسانی در کتاب {نهج الخطابة} صفحه 104- 155، چاپ تهران
مطالب قدیمی تر |
.: Weblog Themes By Pichak :.